حمله موشکی به یک کشتی در غرب یمن (۸ خرداد ۱۴۰۳) تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نقاط مختلف نوار غزه (۸ خرداد ۱۴۰۳) طرح تحریم رژیم صهیونیستی توسط اتحادیه اروپا برای اولین‌بار اسپانیا، ایرلند و نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناختند ویدئو | فیلمی از هلی کوپتر رئیس جمهور قبل از سقوط ذبیح‌الله مجاهد از ایران خواست برای به‌رسمیت‌شناختن طالبان پیش‌قدم شود سفیر ایران در مسکو: راه گسترش همکاری‌ها با روسیه ادامه خواهد یافت سخنگوی قوه‌قضائیه: پرونده فساد در فوتبال در مرحله احضار متهمان است | حکم قطعی وزیر سابق جهادکشاورزی صادر شد قیمت عجیب «کفن» در بهشت‌زهرا(س) تهران مقتدی صدر از دولت عراق خواست سفیر آمریکا را اخراج کند و سفارت را ببندد دستاورد‌های دولت سیزدهم باید به‌درستی تبیین شود همسر شهید امیرعبداللهیان در دیدار وزیر خارجه عمان: ایشان علاقه‌مند به توسعه روابط با عمان بود + فیلم نتایج اولیه آزمون کارشناسی‌ارشد اعلام شد (۸ خرداد ۱۴۰۳) + لینک حمله اسرائیل به چادر‌های آوارگان در رفح با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت اعضای ستاد انتخابات خراسان رضوی منصوب شدند نام‌گذاری خیابان پاستور و بزرگراه بعثت به‌نام شهید رئیسی نمایندگان مجلس دوازدهم سوگند یاد کردند + فیلم سخنگوی اقتصادی دولت: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است قالیباف: برنامه هفتم می‌تواند هم محور وحدت باشد و هم باعث امیدآفرینی شود بسته خبری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ (۸ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشاور وزیر دفاع: ساخت ناو‌شکن‌ها سرعت پیدا کرده است| ساخت بدنه ابتدایی ناوشکن دماوند ۲ در ۱۱ ماه

  • کد خبر: ۱۷۲۲۲۷
  • ۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مشاور وزیر دفاع: ساخت ناو‌شکن‌ها سرعت پیدا کرده است| ساخت بدنه ابتدایی ناوشکن دماوند ۲ در ۱۱ ماه
مشاور وزیر دفاع در صنایع دریایی با بیان اینکه امیدواریم ناوشکن دماوند ۲ را درمدت بسیار کوتاه‌تری تحویل بدهیم، گفت: بدنه ابتدایی دماوند را ما در ۴ سال ساختیم، اما دماوند ۲ در ۱۱ ماه اجرا شد.

به گزارش شهرآرانیوز، منوچهر علیپور مشاور وزیر دفاع درصنایع دریایی با بیان اینکه تجهیزات دریایی به کارگرفته‌شده در دریا ازسوی نیرو‌های مسلح کشور به شکل تماما ایرانی ساخته شده است، اظهار داشت: تحریم‌ها گرچه سختی‌هایی را در این عرصه به کشور تحمیل کرد، اما سبب شد پیوند میان صنعت و دانشگاه برای طراحی شناور‌های سنگین و فوق‌سنگین در نیروی دریایی به حدی پیشرفت کند که اکنون قادریم همه نیاز‌ها و تسلیحات نظامی به‌روز و منطبق با استاندارد‌های جهانی را با کمک صنایع داخلی تامین کنیم؛ اتفاقی که سبب شده است ساخت تجهیزات نظامی در کشور سرعت بالایی به‌خود بگیرد و علاوه بر آن، هزینه ساخت این تجهیزات ازجمله ناو‌ها در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن تا ۴۵ درصد کاهش یابد.

جانشین رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع افزود: تا پیش از انقلاب تمامی جنگ‌افزار‌های دریایی از خارج کشور خریداری می‌شد. مهندسان ایرانی اجازه کوچک‌ترین دخالتی در انجام فرایند‌های معمول نگهداری، تعمیر و ساخت قطعه را نداشتند و حتی این اجازه از سوی مستشاران خارجی به ایرانیان داده نمی‌شد که قطعات مهم مربوط به ناو‌ها و جنگ‌افزار‌های دریایی را از نزدیک ببینند. با شروع جنگ تحمیلی، برخی قطعات خراب شد، اما نمونه آن که قبلا خریداری و در انبار‌ها موجود بود، به کارگرفته شد. با این حال، برای رفع نیاز‌ها با اعتماد به صنایع کشور، آنان پای کار آمدند تا بخشی از نیاز‌های نیروی دریایی را به قطعاتی که به آن نیاز داشت، تامین کنند؛ اتفاقی که منجر به برقراری نخستین زمینه‌های پیوند صنعت با نیروی دریایی شد.

مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه در دوران دفاع‌مقدس، مدیریتی در کشور شکل گرفت تا جبهه‌ها از سوی صنایع تامین و پشتیبانی شوند افزود: صنایعی که نظامی نبودند نیز وارد عرصه تولید تجهیزات و تسلیحات نظامی شدند و تلاش کردند تا این نیاز‌ها را از گلوله‌های توپ گرفته تا قطعات خاص و ورق‌های فولادی، تولید کنند. چنین شرایطی سبب شد که حلقه‌ای از صنایع شکل بگیرد که بتواند تولیدات تخصصی برای رفع نیاز‌های نیروی دریایی داشته باشد. گرچه هزینه تمام‌شده در ابتدا بالا بود و مواد اولیه در اختیار صنایع قرار نمی‌گرفت، اما با گذشت زمان اکنون در سازمان صنایع دریایی بیش از ۱۰۰ شرکت در قالب «سمتا» در حال فعالیت و تامین تجهیزات نیروی دریایی هستند که لزوما نظامی هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: اولین ناوشکن کلاس جماران ۱۲ سال طول کشید که ساخته شود. بعد از آن دماوند یک در مدت ۸ سال ساخته شد و دنا در ۶ سال تحویل نیروی دریایی شد. امیدواریم دماوند ۲ را درمدت بسیار کوتاه‌تری تحویل بدهیم. بدنه ابتدایی دماوند را ما در ۴ سال ساختیم، اما دماوند ۲ در ۱۱‌ ماه اجرا شد. دلیل کاهش شگفت‌انگیز زمان طراحی بدنه و ساخت ناوشکن‌ها این بود که در کار طراحی و مهندسی ناوشکن‌ها و تامین تجهیزات مهارت پیدا کردیم. با ساخته‌شدن ناوشکن‌ها، مهارت طراحان برای طراحی ناو‌هایی با کیفیت بالاتر و مجهزتر نیز بیشتر شد. به این نتیجه رسیدیم که باید از شبکه همکاران استفاده کنیم. این شبکه اکنون شکل گرفته و سبب شده ساخت ناو‌ها سرعت پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->